Upper East -

Juldagen 2008 = njaee

Den här dagen har kanske inte varit någon höjdardag? Det hela började klockan tio med att familjen samlades runt köksbordet för att reda upp begreppen. Man kunde välja mellan att vara hemma och sedan äta middag hos mormor eller att åka till Hammarskog och grilla korv med kusinerna och sedan äta middag hos mormor.
Jag valde nummer två. Så jag, mamma och faktiskt även Jocke packade på oss varma kläder och navigerade oss ut till Hammarskog som ligger mer ut åt helvete än jag trodde! Inte ens GPS:en visste vart det låg! Men det var mysigt, vi gick en runda i det snötäckta landskapet och sedan grillade vi korv som alla tyckte var goda bara för att de var gjorda ute i det fria. För helt ärligt: Denniskorvar ÄR inte så goda. Folk tror att de är goda för att de är tillagade ute i skogen. Allt är psykologiskt. Anyway, det fanns även kardemummakaka (som är god, trots att jag inte ens gillar kardemumma) och lussebullar som vi kunde leva på.

Just det, det var väl dagens lilla roliga, middagen hos mormor blev kanske ingen succé. Själva middagen var god, men sedan blev det väldigt väldigt tråkigt och när hela min släkt plötsligt brast ut i ett flerstämmigt framträdande av "do what the spirit says do" om och om igen, skärande falskt men med en sådan inlevelse som bara min släkt kan ha, kände jag att jag bara ville ta upptåget hem. Dessutom satt lilla Eva-Kerstin på kanten och såg skrämd ut. Mustasch-osten hade hon lämnat hemma. Det där är så internt att jag skrattar när jag skriver det men alla andra kommer bara höja på ögonbrynen.

Men julen är väl ganska mysig ändå? Det händer ju bara en gång om året och tänk på att det faktiskt ÄR trevligt att umgås med sin släkt och julmat ÄR gott. Även om jag tycker att julen mer och mer mest blivit ett ända stort förberedande för
1) Julafton där allting ska vara uppstyltat och allting ska vara på ett speciellt sätt och det ska vara frid och fröjd fast det mesta brukar ändå sluta i bråk.
2) Juldagen då alla är fortfarande måste umgås med släkten även om det mest är ett lamt artighetsumgänge som ingen egentligen orkar med.
3) Annandagen, som egentligen inte riktigt hör till julen utan bara är en röd dag så att mammorna har tid att städa. Alla andra streckläser sina julklappsböcker, spelar tv/dataspelen de fick i julklapp eller lägger upp krigsstrategier för hur de effektivast ska spendera alla julklappspengar på mellandagsrean. Allt detta medan man febrilt tuggar i sig den sista knäcken eller till och med seriöst funderar på att ta praliner med körsbärslikör.

Men någon konstig högtid med konsiga traditioner, konstig mat och konstiga värderingar måste man väl få ha EN gång om året? För ingen högtid är som julen! Alla andra högtider som nyår, valborg och midsommar är ju egentligen bara ursäkter för att supa sig full! Så är det inte på julen. Än i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0