Upper East -

Kroppens klocka

Läste en väldigt intressant artikel idag. Tror att jag hittade den på Aftonbladet.se men kan nu tyvärr inte hitta den igen. Den handlade i alla fall om kroppens egna klocka. Till exempel stod det om när kroppen var som mest fertil, smärttålig, koncentrerad etc.

Som mest smärttålig är kroppen på eftermiddagen. Så ska ni till tandläkaren är det vid tre-tiden som gäller. Det är också då som kroppen är mest fertil. Men ska ni operera er är det på förmiddagen som är det bästa alternativet. Då är tydligen precissionsförmågan är som störst. Det var väldigt intressant och jag är ledsen att jag inte kunde visa den.

Det har man ju också märkt själv, att även om man sover i tio timmar men mellan fem på morgonen och tre på eftermiddagen så är man inte lika pigg som när man sover mellan tio och åtta. Kroppen är gjord för att sova på natten, därför får man som mest energi under dessa timmar.

Nu vet ju inte jag exakt hur mycket det här stämmer, men det är i alla fall ganska intressant att se hur olika kroppen reagerar under olika tider på dygnet!

Nu ska jag ut och ta en promenad med Mikaela =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0