Upper East -

Nya böcker!

Idag har jag varit nörd. Eller typ nörd. Jag har själv gått efter skolan till Akademibokhandeln och köpt 4 böcker varav 4 var facklitteratur. Det är en bok som heter Flow som handlar om fllyt i tillvaron, en som heter 100 höjdare, en som heter det gjort - svart bälte i vardagseffektivitet samt att köpa lyckan - en berättelse om köpberoende.

Jag vet att det inte låter särskilt kul med facklitteratur men ärligt talat, det är det bästa jag vet just nu! Tycker numera att alla romaner är tråkiga och sega och alla deckare är uttjatade! Har läst 2 böcker på typ 2 veckor, båda facklitteratur. Jag har samtidigt läst Tyskungen, fast den har tagit typ 3 månader att läsa! Vad känns mest intressant?

Just nu har jag börjat med Flow av Mihaly Csikszentmihaly och den är faktiskt väldigt bra! Han har verkligen en poäng med allt han skriver, även om det ibland tenderar att bli lite väl mycket text på en gång! 

För att göra lite reklam kan jag skriva baksidetexten:
Flow är den känsla vi har när allting fungerar som det ska, när allting stämmer, när vi står för utmaningar som vi vet att vi klarar av. Efteråt, när vi ser tillbaka, säger vi: "Då var jag lycklig!"
Mihaly Csikszentmihalyi har ägnat en stor del av sitt liv åt att undersöka de positiva sidorna av livet, de friska, konstruktiva reaktionerna på svårigheter och vad som gör människor lyckliga. Han har gett ordet Flow, flyt eller flöde på svenska, en speciell innebörd och beskriver här hur vi själva kan lära oss det som ett litet antal människor tycks vara begåvade med från fördseln: förmågan att skapa sin egen lycka oberoende av de yttre omständigheterna. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0