Upper East -

Etik och livsfrågor samt Larsas baby

Jag vet att jag skrivit det förut, men etik och livsfrågor är verkligen ett speciellt ämne! Det handlar bara som sådant som är intressant att diskutera. För inte tycker jag att det är kul att diskutera Phytagoras teorier eller hur hastigheten förhåller sig till sträcka och acceleration (sträckan = (acceleration x tid i kvadrat) / 2) Det här handlar om saker som verkligen är intressanta.


Idag pratade vi lite om lycka. Vår lärare berättade om ett experiment som utfördes på en råtta. En strömkälla kopplades till lyckocentret i hjärnan och varje gång råttan tryckte på en knapp så fick den en elektrisk impuls i hjärnan så att den kände ren lycka. Vad gjorde musen? Jo, den fortsatte trycka på knappen, om och om igen tills forskarna avbröt experimentet.


Frågeställningen var: Vad skulle ni göra?

De flesta sa att de inte skulle kunna ligga resten av sitt liv och bara trycka på en knapp. Deras argument var att människan inte kan vara lycklig om den inte får uppnå njutningen genom att göra något. Men i den här frågan måste man tänka ett steg längre! Jag tycker inte att det är ett bra experiment, och jag tror att alla här inte tycker att det känns särskilt lockande att bara ligga stilla resten av sitt liv, men när man väl ligger där med knappen tror jag att man tänker annorlunda. För den njutningen man får är bortom det mänskliga medvetandet. Jag tror att det är själva njutningen, lyckan, vi vill åt. Vi blir lyckliga av att klara av saker, men om vi lika gärna kan få exakt samma njutning eller ännu större genom att trycka på en knapp så kommer vi omedveten hamna i en trans där vi inte längre bryr oss om hur vi når njutningen. Sedan kan man ju aldrig jämföra en människas beteende med en råttas, men jag tycker att det är en väldigt intressant tanke.


För övrigt har vår mattelärare äntligen kommit tillbaka till skolan! Trevligt att träffa honom. Först så blev det presentutdelning. Alltså, vi hade samlat ihop pengar och köpt presenter till honom/hans bäbis, inte tvärt om. Det han fick var i alla fall: Ett gosedjur, en nappflaska, blöjor, en babymössa och såklart ett kort med hela klassens underskrifter! Lars har lovat att barnet ska heta NV07A i tredjenamn. Det verkar bli Bosse Hasse NV07A Blomgren som gäller. Fattar inte varför man vill kalla sitt barn för Bosse, men det är hans val! Skönt att få tillbaka mattelektionerna i alla fall, även om det skulle varit skönt att sluta 10 idag också!


Nu måste jag tvätta bort mitt smink! Vi hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0